Tekstudvikling

I testen har du mulighed for at blive klogere på hvordan du:
- skriver fokuseret og fremadskridende og får dine pointer ud til læseren
- får dine sætninger til at hænge sammen på en logisk måde
- skriver metakommunikerende så læseren kan følge dine ræsonnementer.
Du kan læse mere om klart og sammenhængende sprog i:
- Booth, Wayne C.; Colomb, Gregory G.; Williams, Joseph M. (2003): Revising Style: Telling Your Story Clearly. Kapitel 14 i Booth, Wayne C.; Colomb, Gregory G.; Williams, Joseph M. (2003): The Craft of Research. 2. udg. Chicago, The University of Chicago Press.
- Rienecker, Lotte; Stray Jørgensen, Peter (2005): Videnskabeligt sprog. Kapitel 14 i Rienecker, Lotte; Stray Jørgensen, Peter (2005): Den gode opgave. 3. udg., 2. oplag. Frederiksberg, Samfundslitteratur.
- Stray Jørgensen, Peter (2003): Klart sprog – i opgaver på videregående uddannelser. 3. udg. Frederiksberg, Samfundslitteratur.
- Stray Jørgensen, Peter (2001): Metakommunikation og videnskabelighed – om praktisk skriverådgivning på videnskabeligt grundlag. I: Jarvad, Pia; Gregersen, Frans; Heltoft, Lars; Lund, Jørn; Togeby, Ole (red.): Sproglige åbninger. E som Erik, H som 70 Festskrift til Erik Hansen 18. september 2001. København, Hans Reitzels Forlag.
- Stray Jørgensen, Peter (2004): Videnskabelige ord – sproglig rådgivning i videnskabelighed. I: Jørgensen, Henrik; Stray Jørgensen, Peter (red.): På godt dansk. Festskrift til Henrik Galberg Jacobsen i anledningen af hans 60 års fødselsdag den 4. februar 2004. Århus, Wessel & Huitfeldt.
- Vagle, Wenche; Sandvik, Margareth; Svennevig, Jan (1998): Sammenheng i tekst. Kapitel 5 i Vagle, Wenche; Sandvik, Margareth; Svennevig, Jan (1998): Tekst og kontekst – en innføring i tekstlingvitikk og pragmatikk. 4. oplag. Bergen, J. W. Cappelens Forlag.